Hlavní strana » Filmové recenze, Klasické - Kultovní, Součastnost 1990-2012

Občan X /1995/ (Citizen X)

21 Říjen 2010 Zobrazeno 3,456x Žádné komentáře

Název: Občan X    Režie: Chris Gelormo   Stopáž: 103 min

Hrají: Stephen Rea, Donald Sutherland, Max von Sydow, Jeffrey Demunn

Žánr: Krimi/Drama  Vznik: USA

Motto: Masový vrah je úpadkem západních společností

obcan-x-plakatJedná se o příběh podle skutečné události, který se stal ještě za doby sovětského svazu v počátcích 80. let a trval bezmála 10 let než vyšetřovatelé vypátrali skutečného viníka 52. vražd. Neočekávejte, že se stanete účatníky agresivního vyšetřování po masovém vrahovi, který zamotává hlavu celé mord partě. Nečekejte ani rozsáhlý popis a anamnézu samotného masového vraha. Snímek Občan X je brán spíše z pohledu působení tamní komunistické politiky na vyšetření případu, a o to je hrůznější jaký měla celkový vliv na tak dlouhé vyšetřování. V dnešní době nemyslitelné vyšetřovací manévry, kdy se člověk snaží najít nebezpečného maniaka a vyšetřovatelům jsou neustále házeny klacky pod nohy. A to jen proto, aby rudá vlajka nad hlavami pohlaváru zůstala co nejdéle rudá a hrdá. Příběh popisuje jak byla důležitá identita ke komunistickému hnutí a základní životní priority jako je život mladých lidí odstrčen na druhou kolej. Důležité je zachovat si svou tvář a neukazovat západním mocnostem svou slabost. Zde bylo slabosti neschopnost poukázat veřejnosti a západu bezmoc nalézt resp. přiznat si, že je mezi soudruhy masový vrah. Podle těchto soudruhů je případ jako masový vrah mladistvých, jen obrázek úpadku západní společnosti a tudíž v rudě zaslíbené zemi nemožná věc.

obcan-x-screen3

Je pravdou, že mezi lidmi se rozšiřují zvláštní a naivní názory, že lidé jako homosexuálové, masový vrahové, narkomané v minulém režimu neexistovali a dodávají: Tohle za bolševika nebylo.” Bohužel i v těchto časech existovaly takovéto entity a bylo jen pro dobro socialistické společnosti udržet tyto anomálie v tajnosti a daleko od nich. Je proto velmi milé vidět příběh, který nastavuje pravou tvář rudé záři a je hrůzné jak je život člověka stavěn pod úroveň politických ideií. Co se týče vystavěného příběhu je bezesporu zajimavý a mnoho diváků jej ocení. Jedním negativem je nedovysvětlení některých tahů vyšetřovatelů, ale bylo již zmíněno, nejedná se o typické vyšetřování, ale spíše o vliv politického smýšlení na vyřešení kauzy. Diváka se tudíž nedotkne brutálnost a úchylná povaha masového vraha, ale právě ty obrovské klacky, které byly vyšetřovatelům neustále házeny pod nohy. A jen díky změně politického systému se případ rázným způsobem pohnul a byl vyřešen. Otázkou však zůstává, zda-li mohlo těch dalších dvacet nebo třicet osob žít, kdyby rudí pohlaváři nemařili výkon vyšetřování, a proto je tento snímek velmi poutavý ke shlédnutí.

Příběhy na motivy zákeřných vrahů jsou u diváku oblíbené. Tento příběh je však trochu z historického hlediska opomenut, ačkoliv měl na krku nejvíce vražd v historii 20. století. Jeho zapomenutelnost svědčí i o tom, že film se dočkal jen televizního zpracování. Přednost dostali spíše snímky s masovými vrahy Johna Gacyho nebo Teda Bundyho, Jeffreyho Dahmera, které svou kavlitou vyprávění spíše zaostávají.

Příběh nemhrá hektolitry krve, ale nadruhou stranu vše vyvažuje zajímavým pohledem na byrokracii SSSR. A pokud se podívate na herecké obsazení snímku, tak si řeknete: “Tohle musí stát za to.”

Autor: Filip Szkorupa

obcan-x-screen2