Hlavní strana » Filmové novinky, Filmové recenze

Veřejní nepřátelé /2009/ (Public Enemies)

22 Říjen 2009 Zobrazeno 2,278x Žádné komentáře

Název: Veřejní nepřátelé  Režie: Michael Mann Stopáž: 140 min

Hrají: Johny Depp, Christian Bale, Giovanni Ribisi, Marion Cotillard, Leelee Sobieski, Chaning Tatum, Rory Cochrane, Stephen Dorff

Žánr: Gangsterka  Vznik: USA

Motto: Mafián s dobrý srdcem

verejni-nepratele-plakatJelikož jsem milovníkem příběhů s mafiánským podtextem, nemohl mi uniknout nový snímek s podtitulem Veřejní nepřátelé, kde hlavní roli ztvárnil populární herec Johny Depp. Tento kvalitní herec je znám hlavně z fantasy filmů režiséra Tima Burton a vždy mu tyto role seděly jako ušité. Tentokrát si ho vzal na paškál neméně známý tvůrce filmů Michael Mann. Musím však konstatovat, že obsazení herce typu JD do role mafiánského bosse mě docela udivila. Nic proti Deppovým hereckým kvalitám, ale jeho uhlazená tvářička se absolutně nehodila do prostředí 30. let 20. století jako úhlavního nepřítele všech policistů a bank. Naopak Christian Bale jako hrdina spravedlnosti mi zase nesedí do role vyšetřovatele. Stačilo jen málo. Zaměnit tyto dvě herecké legendy a v tom okamžiku by to vypadalo jinak. Michael Mann měl však asi své úmysly. Možná chtěl Deppovým zjevem, na plakátech recenzující tento snímek, přitáhnout diváky z širšího spektra a čekal v návratnou investici. V mém pohledu však vyvolal pravý opak. Chybělo mi ve filmu kousek mafiánské krve, kterou známe od Roberta deNira nebo Pacina.

Zpočátku unikátní střílečky osvobozující vězně diváka bezesporu nadchnou. Co bych však vytknul je obrovská roztříštěnost příběhu a naprostý chaos. Kdyby nebylo první několika minutové akce opravdu bych se nudil. Režisér se snaží divákům vysvětlit všechny možné pojítka na scéně, ale samotný příběh mi stále chybí. Prvních 45 minut je naprostá ztráta času. Musím být na pana režiséra tvrdý, protože film z podsvětí má mít svá pravidla. Tohle je však typický americký šlágr, kde nechybí tvrdý neohrožený chlapák, nic proti JD, s nulovým charismatem na mafiána, který oblbne hlavu kde jaké šatnářce. Jak jsem již podotkl, tak v první fázi snímku se snaží režisér ukázat vše, ale neukáže zhola nic. Jediným plusem bych viděl v ženské roli velmi půvabné ženy Marion Cotillard, která si zahrála po boku JD jako jeho milovaná dívka.

Mrzí mě, že režisér neobsadil jako hlavní postavu Christiana Bale. To je ten pravý muž s tvrdými rysy ve tváři a nesmlouvavým pohledem a uhlazeným účesem. To je ten, který by se hodil za Corleonovský stůl. Posuďte sami. Dle mého je to největší chyba snímku Veřejní nepřátele, spolu s nudnými 140. minutami stopáže.

Autor: Filip Szkorupa

verejni-nepratele-screen31

verejni_nepratele-screen-2